Ośrodek Pomocy Społecznej
Szczegóły informacji
Informacje ogólne
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-17 20:01:48 przez Zasilenie Danymi
Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd
OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ
ul. Wojska Polskiego 13 B
66-300 Międzyrzecz
tel.: (095) 742 78 27
tel.fax : (095) 742 78 21
BIP: http://www.ops-miedzyrzecz.ires.pl/
ul. Wojska Polskiego 13 B
66-300 Międzyrzecz
tel.: (095) 742 78 27
tel.fax : (095) 742 78 21
BIP: http://www.ops-miedzyrzecz.ires.pl/
www: http://miedzyrzecz.naszops.pl
Pozostałe telefony:
Dyrektor - 95 742 78 26
Księgowość - 95 742 78 24
Świadczenia rodzinne - 95 742 78 29
Zaliczka alimentacyjna - 95 742 78 38
Sekcja świadczeń - 95 742 78 33
Dodatki mieszkaniowe - 95 742 78 34
Pozostałe telefony:
Dyrektor - 95 742 78 26
Księgowość - 95 742 78 24
Świadczenia rodzinne - 95 742 78 29
Zaliczka alimentacyjna - 95 742 78 38
Sekcja świadczeń - 95 742 78 33
Dodatki mieszkaniowe - 95 742 78 34
Pracownicy socjalni:
pokój nr 3 - 95 742 78 25
pokój nr 8 - 95 742 78 19
pokój nr 9 - 95 742 78 12
pokój nr 10 - 95 742 78 15
pokój nr 3 - 95 742 78 25
pokój nr 8 - 95 742 78 19
pokój nr 9 - 95 742 78 12
pokój nr 10 - 95 742 78 15
Dyrektor:
Ewelina Niwald-Brzuśnian
Ewelina Niwald-Brzuśnian
Godziny otwarcia:
Ośrodek Pomocy Społecznej w Międzyrzeczu urzęduje od poniedziałku do piątku w godzinach 700 - 1500.
Cele pomocy społecznej:
- Celem pomocy społecznej, będącej instytucją polityki społecznej państwa, jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.
- Celem pomocy społecznej jest także zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Pomoc społeczna powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
- Celem pomocy społecznej jest także zapobieganie powstawania trudnych sytuacji życiowych osób i rodzin.
Prawo do świadczeń z pomocy społecznej, jeżeli umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, przysługuje :
- osobom posiadającym obywatelstwo polskie mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemcom mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiadającym zezwolenie na osiedlenie się, zgodę na pobyt tolerowany lub status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej:
- obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy uzyskali zezwolenie na pobyt.
Prawo do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej przysługuje :
- osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 634 zł,
- osobie w rodzinie, w której dochód na osobę nie przekracza kwoty 514 zł,
przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednego z powodów : ubóstwa , sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze, trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy, trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizm lub narkomania, zdarzenia losowe i sytuacje kryzysowe, klęski żywiołowe lub ekologiczne.
Wartość dochodu odpowiadające dochodowi miesięcznemu z 1 hektara przeliczeniowego, która istotna jest przy ustalaniu uprawnień rolników i ich rodzin do świadczeń z pomocy społecznej wynosi 194 zł.
Zasady udzielania pomocy społecznej
Potrzeby osoby i rodziny korzystającej z pomocy powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i możliwościom pomocy społecznej.
Potrzebujący wsparcia mogą zgłosić się osobiście, telefonicznie lub złożyć pisemny wniosek w biurze Ośrodka. Zgłoszenia może również dokonać przedstawiciel ustawowy lub inna osoba za zgodą osoby zainteresowanej.
Decyzja o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia wymaga przeprowadzenia uprzednio wywiadu środowiskowego (rodzinnego) przez pracownika socjalnego. Wywiad środowiskowy przeprowadza się w miejscu zamieszkania lub w miejscu stałego bądź czasowego pobytu osoby ubiegającej się o świadczenie. W trakcie przeprowadzania wywiadu pracownik socjalny może domagać się od osoby lub rodziny ubiegającej się o pomoc złożenia oświadczenia o dochodach i stanie majątkowym. Odmowa złożenia oświadczenia jest podstawą wydania decyzji o odmowie przyznania świadczenia. W celu określenia sposobu współdziałania w rozwiązywaniu problemów osoby lub rodziny znajdującej się trudnej sytuacji życiowej Ośrodek Pomocy Społecznej zawiera kontrakt socjalny z tą osobą lub rodziną.
Potrzebujący wsparcia mogą zgłosić się osobiście, telefonicznie lub złożyć pisemny wniosek w biurze Ośrodka. Zgłoszenia może również dokonać przedstawiciel ustawowy lub inna osoba za zgodą osoby zainteresowanej.
Decyzja o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia wymaga przeprowadzenia uprzednio wywiadu środowiskowego (rodzinnego) przez pracownika socjalnego. Wywiad środowiskowy przeprowadza się w miejscu zamieszkania lub w miejscu stałego bądź czasowego pobytu osoby ubiegającej się o świadczenie. W trakcie przeprowadzania wywiadu pracownik socjalny może domagać się od osoby lub rodziny ubiegającej się o pomoc złożenia oświadczenia o dochodach i stanie majątkowym. Odmowa złożenia oświadczenia jest podstawą wydania decyzji o odmowie przyznania świadczenia. W celu określenia sposobu współdziałania w rozwiązywaniu problemów osoby lub rodziny znajdującej się trudnej sytuacji życiowej Ośrodek Pomocy Społecznej zawiera kontrakt socjalny z tą osobą lub rodziną.
Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych.
Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współudziału w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej. Brak współudziału a także nie uzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
W razie wystąpienia rażących dysproporcji między wysokością dochodu udokumentowaną a rzeczywistą sytuacją majątkową stwierdzoną przez pracownika socjalnego, kierownik ośrodka pomocy społecznej może odmówić przyznania świadczenia z pomocy społecznej.
Osoby i rodziny korzystające ze świadczeń pomocy społecznej są obowiązane poinformować właściwy organ o każdej zmianie w ich sytuacji osobistej i majątkowej, która wiąże się z podstawą do przyznania świadczeń.
Należności z tytułu wydatków na świadczenia pomocy społecznej oraz nienależnie pobranych świadczeń podlegają ściągnięciu przymusowemu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Świadczenia nienależnie pobrane podlegają zwrotowi niezależnie od dochodu rodziny.
Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współudziału w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej. Brak współudziału a także nie uzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
W razie wystąpienia rażących dysproporcji między wysokością dochodu udokumentowaną a rzeczywistą sytuacją majątkową stwierdzoną przez pracownika socjalnego, kierownik ośrodka pomocy społecznej może odmówić przyznania świadczenia z pomocy społecznej.
Osoby i rodziny korzystające ze świadczeń pomocy społecznej są obowiązane poinformować właściwy organ o każdej zmianie w ich sytuacji osobistej i majątkowej, która wiąże się z podstawą do przyznania świadczeń.
Należności z tytułu wydatków na świadczenia pomocy społecznej oraz nienależnie pobranych świadczeń podlegają ściągnięciu przymusowemu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Świadczenia nienależnie pobrane podlegają zwrotowi niezależnie od dochodu rodziny.
Świadczenia i usługi pomocy społecznej :
- Zasiłek stały.
- Zasiłek okresowy.
- Zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy.
- Pomoc dla rodzin zastępczych.
- Pomoc na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki.
- Świadczenie pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla uchodźców.
- Praca socjalna.
- Sprawienie pogrzebu.
- Poradnictwo specjalistyczne.
- Schronienie.
- Posiłek.
- Niezbędne ubranie.
- Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania.
Podstawa prawna :
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z dn. 15.04.2004 r. Nr 64, poz.593).Akapit nr 2 - brak tytułu
DOMY POMOCY SPOŁECZNEJ
Ośrodek Pomocy Społecznej przyjmuje wnioski o przyjęcie do Domu Pomocy Społecznej, kwalifikuje osoby zainteresowane umieszczeniem w takim domu, podejmuje decyzje o skierowaniu do Domu Pomocy Społecznej i ustala opłatę za pobyt w takim domu.
Pobyt w Domu Pomocy Społecznej jest odpłatny. Obowiązani do wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej są w kolejności :
- mieszkaniec domu,
- małżonek,
- gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej,
- w/w osoby i gmina nie mają obowiązków ponoszenia opłat, jeżeli
mieszkaniec domu ponosi 100 % kosztów swojego pobytu w DPS.
Pobyt w Domu Pomocy Społecznej jest odpłatny. Obowiązani do wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej są w kolejności :
- mieszkaniec domu,
- małżonek,
- gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej,
- w/w osoby i gmina nie mają obowiązków ponoszenia opłat, jeżeli
mieszkaniec domu ponosi 100 % kosztów swojego pobytu w DPS.
Podstawa prawna :
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 ).
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 ).
ŚRODOWISKOWY DOM SAMOPOMOCY
ul. Spacerowa
66-300 Międzyrzecz
tel. (0-95) 742-91-72
ul. Spacerowa
66-300 Międzyrzecz
tel. (0-95) 742-91-72
Środowiskowy Dom Samopomocy przeznaczony jest dla osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu miasta i gminy Międzyrzecz.
Oferuje terapię i rehabilitację osób z zaburzeniami psychicznymi w kierunku poprawy jakości życia codziennego i funkcjonowania w społeczności.
Zapewnia w miarę możliwości kompleksowe wsparcie osobom niepełnosprawnym intelektualnie poprzez :
· ochronę godności osobistej,
· poczucie intymności,
· niezależność dostosowaną do poziomu sprawności,
· rozwój osobowości,
· możliwość dokonywania wyborów,
· bezpieczeństwo,
· swobodne kontakty ze środowiskiem lokalnym,
· rehabilitację społeczną
Oferuje terapię i rehabilitację osób z zaburzeniami psychicznymi w kierunku poprawy jakości życia codziennego i funkcjonowania w społeczności.
Zapewnia w miarę możliwości kompleksowe wsparcie osobom niepełnosprawnym intelektualnie poprzez :
· ochronę godności osobistej,
· poczucie intymności,
· niezależność dostosowaną do poziomu sprawności,
· rozwój osobowości,
· możliwość dokonywania wyborów,
· bezpieczeństwo,
· swobodne kontakty ze środowiskiem lokalnym,
· rehabilitację społeczną
Proponuje uczestnictwo w zajęciach :
· z zakresu samoobsługi,
· plastycznych,
· kulinarnych,
· relaksyjno gimnastycznych,
· umuzykalniajacych,
· dydaktycznych,
· dziewiarskich.
· z zakresu samoobsługi,
· plastycznych,
· kulinarnych,
· relaksyjno gimnastycznych,
· umuzykalniajacych,
· dydaktycznych,
· dziewiarskich.
Zapraszamy od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.00
ŚWIETLICA ŚRODOWISKOWA
ul. Spacerowa 1
66-300 Międzyrzecz
tel. (095) 742-91-72
ul. Spacerowa 1
66-300 Międzyrzecz
tel. (095) 742-91-72
Świetlica Środowiskowa przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży szkolnej.
Oferujemy następujące zajęcia :
· komputerowe,
· plastyczne,
· modelarskie,
· sportowe,
· gry i zabawy,
· pomoc w odrabianiu lekcji itp.
Oferujemy następujące zajęcia :
· komputerowe,
· plastyczne,
· modelarskie,
· sportowe,
· gry i zabawy,
· pomoc w odrabianiu lekcji itp.
Zapraszamy dzieci i młodzież od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.00
DOM CHRONIONEJ STAROŚCI
Kęszyca Leśna 27
66-300 Międzyrzecz
tel. (095) 741 82 23
Kęszyca Leśna 27
66-300 Międzyrzecz
tel. (095) 741 82 23
opiekun - godziny pracy 9.30 – 16.30
21 mieszkań w budynku przystosowanym - według zapis z uchwały dla emerytów i rencistów którzy ukończyli 55 lat życia albo osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Podstawa prawna : 21 mieszkań w budynku przystosowanym - według zapis z uchwały dla emerytów i rencistów którzy ukończyli 55 lat życia albo osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Uchwała Rady Miejskiej w Międzyrzeczu z dnia 26.03.2003 r. (Dziennik Urzędowy woj. Lubuskiego nr 43 z 2002 r poz. 549).
Akapit nr 3 - brak tytułu
DODATKI MIESZKANIOWE
Zasiłek rodzinny i dodatki do zasiłku rodzinnego.
Zasiłek rodzinny przysługuje osobom do ukończenia przez dziecko :
Dodatki mieszkaniowe są wypłacane mieszkańcom miasta i gminy Międzyrzecz którzy spełniają warunki ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
Przepisy ogólne
Ustawa z 21 czerwca 2001 (Dz.U. Nr 71, poz. 734 z późn. zm.) reguluje zasady i tryb przyznawania, ustalania wysokości, finansowania i wypłacania dodatków mieszkaniowych. Otrzymanie takiego dofinansowania zależy od powierzchni mieszkania, uzyskiwanych dochodów i tytułu, na podstawie którego zajmujemy lokal.
Ustawa z 21 czerwca 2001 (Dz.U. Nr 71, poz. 734 z późn. zm.) reguluje zasady i tryb przyznawania, ustalania wysokości, finansowania i wypłacania dodatków mieszkaniowych. Otrzymanie takiego dofinansowania zależy od powierzchni mieszkania, uzyskiwanych dochodów i tytułu, na podstawie którego zajmujemy lokal.
Komu dodatek
Dodatek mieszkaniowy przysługuje:
- najemcom podnajemcom lokali mieszalnych,
- członkom spółdzielni mieszkaniowych zamieszkujących na podstawie spółdzielczego
prawa do lokalu mieszkalnego,
- osobom zajmującym lokale mieszkalne w budynkach stanowiących ich własność i
właścicielom lokali mieszkalnych,
- innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i
ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem (zakładowe),
- osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na
przysługujący im lokal zamienny lub socjalny.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje:
- najemcom podnajemcom lokali mieszalnych,
- członkom spółdzielni mieszkaniowych zamieszkujących na podstawie spółdzielczego
prawa do lokalu mieszkalnego,
- osobom zajmującym lokale mieszkalne w budynkach stanowiących ich własność i
właścicielom lokali mieszkalnych,
- innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i
ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem (zakładowe),
- osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na
przysługujący im lokal zamienny lub socjalny.
Dodatek mieszkaniowy jest przyznawany jest na 6 miesięcy , licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
Nie przyznaje się ulgi na pokrycie ewentualnych zaległości w opłatach. Dodatek jest wypłacany do 10 dnia każdego miesiąca na konto zarządców budynków, a tylko w określonych sytuacjach do rąk zainteresowanych gospodarstw domowych.
Dodatek mieszkaniowy (lub jego część) wypłacona jest do rąk osoby, której przyznano dodatek mieszkaniowy tylko w następujących okolicznościach:
- uprawnionym właścicielom domów jednorodzinnych,
- uprawnionym gospodarstwom domowym w domach wielorodzinnych, jeśli w
mieszkaniu nie ma centralnego ogrzewania lub centralnie ogrzewanej wody.
- lokatorzy mieszkań bez c.o. lub c.w. część dodatku, która odpowiada
procentowemu udziałowi wydatków za ogrzewanie mieszkania i ogrzewanie wody
w ogólnych wydatkach za mieszkanie.
Nie przyznaje się ulgi na pokrycie ewentualnych zaległości w opłatach. Dodatek jest wypłacany do 10 dnia każdego miesiąca na konto zarządców budynków, a tylko w określonych sytuacjach do rąk zainteresowanych gospodarstw domowych.
Dodatek mieszkaniowy (lub jego część) wypłacona jest do rąk osoby, której przyznano dodatek mieszkaniowy tylko w następujących okolicznościach:
- uprawnionym właścicielom domów jednorodzinnych,
- uprawnionym gospodarstwom domowym w domach wielorodzinnych, jeśli w
mieszkaniu nie ma centralnego ogrzewania lub centralnie ogrzewanej wody.
- lokatorzy mieszkań bez c.o. lub c.w. część dodatku, która odpowiada
procentowemu udziałowi wydatków za ogrzewanie mieszkania i ogrzewanie wody
w ogólnych wydatkach za mieszkanie.
Liczy się dochód
Jednym z warunków otrzymania dodatku mieszkaniowego jest posiadany niski dochód .W bieżącym roku dodatek może zostać przyznany, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego, liczony w ciągu 3 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dodatek, nie przekroczy 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym (tj. 984,51 zł.) lub 125%. tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym (tj. 703,22 zł.).
Dochód stanowią wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania i składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe , chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Jednym z warunków otrzymania dodatku mieszkaniowego jest posiadany niski dochód .W bieżącym roku dodatek może zostać przyznany, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego, liczony w ciągu 3 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dodatek, nie przekroczy 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym (tj. 984,51 zł.) lub 125%. tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym (tj. 703,22 zł.).
Dochód stanowią wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania i składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe , chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Do dochodów zalicza się dochody z tytułu:
- pracy, działalności gospodarczej, umów zlecenia lub o dzieło,
- zasiłków rodzinnych i wychowawczych,
- pomocy bezzwrotnej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na pokrycie
wydatków na mieszkanie,
- prowadzenia gospodarstwa rolnego: dochód ten ustala się z zastosowaniem
hektarów przeliczeniowych wg zasad określonych w przepisach o podatku rolnym,
- alimentów, stypendiów, pomocy z tyt. wychowywania dzieci w rodzinie zastępczej,
- dywidend i innych periodycznie uzyskiwanych dochodów (wynajmu, dzierżawy
nieruchomości, wykonywania wolnych zawodów).
Do dochodu nie wlicza się : dodatków dla sierot zupełnych, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej oraz dodatku mieszkaniowego.
- pracy, działalności gospodarczej, umów zlecenia lub o dzieło,
- zasiłków rodzinnych i wychowawczych,
- pomocy bezzwrotnej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na pokrycie
wydatków na mieszkanie,
- prowadzenia gospodarstwa rolnego: dochód ten ustala się z zastosowaniem
hektarów przeliczeniowych wg zasad określonych w przepisach o podatku rolnym,
- alimentów, stypendiów, pomocy z tyt. wychowywania dzieci w rodzinie zastępczej,
- dywidend i innych periodycznie uzyskiwanych dochodów (wynajmu, dzierżawy
nieruchomości, wykonywania wolnych zawodów).
Do dochodu nie wlicza się : dodatków dla sierot zupełnych, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej oraz dodatku mieszkaniowego.
Powierzchnia mieszkalna
Uzyskanie dodatku mieszkaniowego jest również uzależnione od normatywnej powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. W przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać: 35 m2 – dla 1 osoby, 40 m2 – dla 2 osób, 45 m2 – dla 3 osób, 55m2 – dla 4 osób, 65m2 – dla 5 osób, 70m2 – dla 6 osób. Jeżeli w mieszkaniu zamieszkuje więcej osób, dla każdej kolejnej osoby powierzchnie normatywną zwiększa się 5m2. Powierzchnię tą powiększa się o 15m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna, która porusza się na wózku lub taka osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
Przyznanie niepełnosprawnemu prawa do dodatkowego pokoju orzeka powiatowy zespół ds. orzekania o niepełnosprawności.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza powierzchni normatywnej o więcej niż 30 % (lub o 50 % –jeśli pokoje i kuchnia zajmują nie więcej niż 60 % powierzchni użytkowej mieszkania).
Uzyskanie dodatku mieszkaniowego jest również uzależnione od normatywnej powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. W przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać: 35 m2 – dla 1 osoby, 40 m2 – dla 2 osób, 45 m2 – dla 3 osób, 55m2 – dla 4 osób, 65m2 – dla 5 osób, 70m2 – dla 6 osób. Jeżeli w mieszkaniu zamieszkuje więcej osób, dla każdej kolejnej osoby powierzchnie normatywną zwiększa się 5m2. Powierzchnię tą powiększa się o 15m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna, która porusza się na wózku lub taka osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
Przyznanie niepełnosprawnemu prawa do dodatkowego pokoju orzeka powiatowy zespół ds. orzekania o niepełnosprawności.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza powierzchni normatywnej o więcej niż 30 % (lub o 50 % –jeśli pokoje i kuchnia zajmują nie więcej niż 60 % powierzchni użytkowej mieszkania).
Wydatki na mieszkanie
Przy obliczaniu wysokości dodatku mieszkaniowego brane są pod uwagę wydatki ponoszone w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego przez osobę ubiegającą się o dodatek. W grę wchodzą tu świadczenia okresowe ponoszone przez gospodarstwo domowe takie jak: czynsz, opłaty za świadczenia związane z eksploatacją lokalu mieszkalnego – należy przez to rozumieć opłaty za dostawy do lokalu energii, gazu, wody oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych.
Zaliczki płacone przez właścicieli lokali mieszkalnych na koszty związane z nieruchomością wspólną, świadczenia związane z eksploatacją domu jednorodzinnego (z wyłączeniem podatku od nieruchomości oraz opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu).
W przypadku czynszu wolnego wysokość wydatków do celów obliczania dodatku mieszkaniowego przyjmuje się według umów. Dotyczy to również wydatków uiszczanych za podnajem osobie fizycznej. Jeżeli osoba ubiegająca się o dodatek zamieszkuje w lokalu mieszkalnym lub domu, który nie wchodzi w skład mieszkaniowego zasobu gminy, wówczas do jej wydatków mieszkaniowych, na podstawie których obliczany jest dodatek, zalicza się:
- wydatki, które w wypadku najmu lokalu mieszkalnego byłyby pokrywane w
ramach czynszu, lecz wyłącznie w wysokości czynszu, jaki obowiązywałby dla
danego lokalu, gdyby lokal ten wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy,
- opłaty, poza czynszem, które obowiązywałyby w zasobie mieszkaniowym, gdyby
lokal ten wchodził w skład tego zasobu.
Osoba uprawniona do dodatku mieszkaniowego może również otrzymać ryczałt na zakup opału (który stanowi część dodatku), jeżeli w mieszkaniu nie ma instalacji grzewczej, instalacji ciepłej wody lub gazu przewodowego z zewnętrznego źródła znajdującego się poza lokalem.
Przy obliczaniu wysokości dodatku mieszkaniowego brane są pod uwagę wydatki ponoszone w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego przez osobę ubiegającą się o dodatek. W grę wchodzą tu świadczenia okresowe ponoszone przez gospodarstwo domowe takie jak: czynsz, opłaty za świadczenia związane z eksploatacją lokalu mieszkalnego – należy przez to rozumieć opłaty za dostawy do lokalu energii, gazu, wody oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych.
Zaliczki płacone przez właścicieli lokali mieszkalnych na koszty związane z nieruchomością wspólną, świadczenia związane z eksploatacją domu jednorodzinnego (z wyłączeniem podatku od nieruchomości oraz opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu).
W przypadku czynszu wolnego wysokość wydatków do celów obliczania dodatku mieszkaniowego przyjmuje się według umów. Dotyczy to również wydatków uiszczanych za podnajem osobie fizycznej. Jeżeli osoba ubiegająca się o dodatek zamieszkuje w lokalu mieszkalnym lub domu, który nie wchodzi w skład mieszkaniowego zasobu gminy, wówczas do jej wydatków mieszkaniowych, na podstawie których obliczany jest dodatek, zalicza się:
- wydatki, które w wypadku najmu lokalu mieszkalnego byłyby pokrywane w
ramach czynszu, lecz wyłącznie w wysokości czynszu, jaki obowiązywałby dla
danego lokalu, gdyby lokal ten wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy,
- opłaty, poza czynszem, które obowiązywałyby w zasobie mieszkaniowym, gdyby
lokal ten wchodził w skład tego zasobu.
Osoba uprawniona do dodatku mieszkaniowego może również otrzymać ryczałt na zakup opału (który stanowi część dodatku), jeżeli w mieszkaniu nie ma instalacji grzewczej, instalacji ciepłej wody lub gazu przewodowego z zewnętrznego źródła znajdującego się poza lokalem.
Wysokość dodatku mieszkaniowego
Do podstawy obliczenia dodatku mieszkaniowego przyjmuje się wydatki, w wysokości 90% naliczonych i ponoszonych wydatków.
Wysokość dodatku mieszkaniowego łącznie z ryczałtem, nie może przekraczać 70 % wydatków poniesionych na lokal.
Wysokość ulgi mieszkaniowej stanowi różnicę pomiędzy wydatkami przypadającymi na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu, a wydatkami poniesionymi przez osobę otrzymującą ulgę.
Jeżeli średni miesięczny dochód będzie równy lub wyższy od 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, wówczas dla celów obliczania dodatku mieszkaniowego przyjmuje się wydatki poniesione przez osobę otezymującą dodatek w wysokości:
- 20 % dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie jednoosobowym,
- 15 % dochodów gospod. domowego - w gospod. 2-4 osobowym,
- 12 % dochodów gospod. domowego - w gospod. 5 osobowym i większym.
Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeśli byłby on niższy niż 2 % kwoty najniższej emerytury (tj. 11,25zł).
Jeżeli w okresie 6 miesięcy od dnia przyznania dodatku mieszkaniowego zmienią się dane zawarte we wniosku lub deklaracji, nie mają one wpływu na wysokość wypłacanej ulgi.
W wypadku stwierdzenia, że osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się, w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości. Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji, o której mowa, decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa. W wypadku uregulowania należności w terminie określonym wypłaca się dodatek mieszkaniowy za okres, w którym wypłata była wstrzymana.
Zarządca domu zalicza dodatek mieszkaniowy na poczet należnych opłat za zajmowany lokal mieszkalny.
Do podstawy obliczenia dodatku mieszkaniowego przyjmuje się wydatki, w wysokości 90% naliczonych i ponoszonych wydatków.
Wysokość dodatku mieszkaniowego łącznie z ryczałtem, nie może przekraczać 70 % wydatków poniesionych na lokal.
Wysokość ulgi mieszkaniowej stanowi różnicę pomiędzy wydatkami przypadającymi na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu, a wydatkami poniesionymi przez osobę otrzymującą ulgę.
Jeżeli średni miesięczny dochód będzie równy lub wyższy od 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, wówczas dla celów obliczania dodatku mieszkaniowego przyjmuje się wydatki poniesione przez osobę otezymującą dodatek w wysokości:
- 20 % dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie jednoosobowym,
- 15 % dochodów gospod. domowego - w gospod. 2-4 osobowym,
- 12 % dochodów gospod. domowego - w gospod. 5 osobowym i większym.
Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeśli byłby on niższy niż 2 % kwoty najniższej emerytury (tj. 11,25zł).
Jeżeli w okresie 6 miesięcy od dnia przyznania dodatku mieszkaniowego zmienią się dane zawarte we wniosku lub deklaracji, nie mają one wpływu na wysokość wypłacanej ulgi.
W wypadku stwierdzenia, że osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się, w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości. Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji, o której mowa, decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa. W wypadku uregulowania należności w terminie określonym wypłaca się dodatek mieszkaniowy za okres, w którym wypłata była wstrzymana.
Zarządca domu zalicza dodatek mieszkaniowy na poczet należnych opłat za zajmowany lokal mieszkalny.
Wniosek o dodatek
Problematyka dodatków mieszkaniowych została w całości oddana gminie, której finansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych jest zadaniem własnym. Dodatek mieszkaniowy przyznaje się w drodze decyzji administracyjnej. Rada Miejska podejmując uchwałę wprowadziła świadczenie, którego przepisy prawne i procedury dotyczące przyznania ulgi mieszkaniowej realizuje Ośrodek Pomocy Społecznej w Międzyrzeczu przy ulicy Staszica. Obsługująca komórka naliczania dodatków mieszkaniowych przyjmuje interesantów w dni robocze (tel.741-2728).
Wniosek o dodatek mieszkaniowy (wg wzoru z rozporządzenia RM) składa główny najemca lub jej współmałżonek. Jest to konieczne ze względu na osobistą odpowiedzialność karną prawdziwości oświadczeń zawartych we wniosku o dodatek i w oświadczeniu o dochodach gospodarstwa domowego.
Odmowa złożenia oświadczenia stanowi podstawę do wydania decyzji o odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego.
Osoba uprawniona do dodatku mieszkaniowego powinna złożyć wniosek (już potwierdzony przez zarządcę budynku), dołącza deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za 3 miesiące poprzedzające dzień złożenia wniosku
(z podłączonymi zaświadczeniami o dochodach osób stale zamieszkujących).
Właściciel domu jednorodzinnego powinien dołączyć do wniosku dokumenty potwierdzające wielkość powierzchni użytkowej i stan wyposażenia technicznego budynku.
Decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego powinna zostać wydana w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku.
Przy powtórnym wniosku o dodatek mieszkaniowy należy pamiętać o terminie złożenia skompletowanego wniosku z prawie miesięcznym wyprzedzeniem wygasającej przyznanej decyzji (do 15-go dnia każdego m-ca).
Organ przyznający dodatki mieszkaniowe przeprowadza wywiad środowiskowy, który może ustalić, że pomimo niskich dochodów wykazanych w złożonej deklaracji faktyczny stan majątkowy wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego nie uzasadnia przyznania mu pomocy finansowej na wydatki mieszkaniowe.
ŚWIADCZENIA RODZINNE
Świadczenia rodzinne przysługują :
- Obywatelom polskim.
- Cudzoziemcom posiadającym obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
- Cudzoziemcom przebywającym na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, posiadającym status uchodźcy lub zezwolenie na osiedlenie się w Rzeczpospolitej Polskiej.
- Prawo do świadczeń rodzinnych ustala się, począwszy od miesiąca, w którym wpłynął wniosek z prawidłowo wypełnionymi dokumentami, do końca okresu zasiłkowego.
- Wstrzymuje się wypłatę świadczeń rodzinnych, jeżeli osoba wnioskująca o zasiłek rodzinny odmówi lub nie udzieli w wyznaczonym terminie, wyjaśnień co do okoliczności mających wpływ na prawo do świadczeń rodzinnych.
- Osoba, która pobrała nienależnie świadczenia rodzinne, jest obowiązana do ich zwrotu,
Świadczeniami rodzinnymi są:
- Zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego.
- Świadczenia opiekuńcze:
- zasiłek pielęgnacyjny,
- świadczenie pielęgnacyjne.
Zasiłek rodzinny i dodatki do zasiłku rodzinnego.
Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka.
Prawo do zasiłku rodzinnego i dodatków do tego zasiłku przysługuje:
Prawo do zasiłku rodzinnego i dodatków do tego zasiłku przysługuje:
- rodzicom, jednemu z rodziców albo opiekunowi prawnemu dziecka,
- opiekunowi faktycznemu dziecka,
- osobie uczącej się.
- Zasiłek rodzinny przysługuje osobom, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 504 zł.
- W przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo o znacznym stopniu niepełnosprawności, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 583 zł.
- W przypadku gdy rodzina lub osoba ucząca się utrzymuje się z gospodarstwa rolnego, przyjmuje się, że miesięczny dochód z 1 hektara przeliczeniowego odpowiada 50 %, kwoty kryterium dochodowego na członka rodziny.
Do zasiłku rodzinnego przysługują następujące dodatki :
- urodzenia dziecka,
- opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego,
- samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania,
- samotnego wychowywania dziecka,
- kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego,
- rozpoczęcia roku szkolnego,
- podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania,
Zasiłek rodzinny przysługuje osobom do ukończenia przez dziecko :
- 18 roku życia,
- nauki w szkole, jednak nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia,
- 24 roku życia, jeżeli kontynuuje naukę w szkole wyższej i legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.
Zasiłek rodzinny nie przysługuje, jeżeli dziecko :
- przebywa w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie lub w rodzinie zastępczej,
- pozostaje w związku małżeńskim.
Akapit nr 4 - brak tytułu
Świadczenie opiekuńcze.
Zobacz także:
- Statut
- Uchwała w sprawie reorganizcji OPS
Zasiłek pielęgnacyjny przyznaje się w celu częściowego pokrycia wydatków wynikających z konieczności zapewnienia osobie niepełnosprawnej opieki i pomocy innej osoby w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji.
Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje :
· niepełnosprawnemu dziecku,
· osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia legitymującej się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności,
· osobie, która ukończyła 75 lat.
· zasiłek pielęgnacyjny przysługuje osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia
legitymującej się orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, jeżeli niepełnosorawność powstała w wieku do ukończenia 21 roku życia.
Świadczenie pielęgnacyjne
Świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością opieki nad dzieckiem przysługuje matce lub ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka albo opiekunowi prawnemu dziecka, jeżeli nie podejmuje lub rezygnuje z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad dzieckiem legitymującym się orzeczeniem o niepełnosprawności.
Postępowanie w sprawach przyznawania i wypłacania świdczeń rodzinnych.
Ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz ich wypłata następują na wniosek małżonków, jednego z małżonków, rodziców, jednego z rodziców, opiekuna faktycznego dziecka, opiekuna prawnego dziecka, osoby uczącej się, pełnoletniej osoby niepełnosprawnej lub innej osoby upoważnionej do reprezentowania dziecka lub pełnoletniej osoby niepełnosprawnej.
Do wniosku należy dołączyć :
- zaświadczenie o dochodzie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych każdego członka rodziny, wydane przez właściwy urząd skarbowy.
- zaświadczenie lub oświadczenie dokumentujące wysokość innych dochodów,
- dokument stwierdzający wiek dziecka,
- orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności,
- prawomocny wyrok sądu rodzinnego stwierdzający przysposobienie lub zaświadczenie sadu rodzinnego lub ośrodka adopcyjno-opiekuńczego o prowadzonym postępowaniu sądowym w sprawie o przysposobienie dziecka.
- prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację.
- orzeczenie sadu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,
- zaświadczenie o uczęszczaniu dziecka do szkoły lub szkoły wyższej,
- zaświadczenie z urzędu pracy o braku propozycji zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej dla osoby ubiegającej się o dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania,
- zaświadczenie pracodawcy o terminie urlopu wychowawczego i okresie na jaki został udzielony, oraz o okresach zatrudnienia.
- Statut
- Uchwała w sprawie reorganizcji OPS
Podstawa prawna :
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 228, poz. 2255 ).
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 228, poz. 2255 ).
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Miejski w Międzyrzeczu |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Marcin Rzepa |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2012-04-17 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Marcin Rzepa |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2012-04-17 20:01:43 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Marcin Rzepa |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2012-04-17 20:01:48 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Marcin Rzepa |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2021-11-23 14:45:36 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 40009 raz(y) |