§ 26. Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej należy szczególności:
1) nadzorowanie inwestycji i remontów kapitalnych realizowanych przez spółki w ramach czynszu dzierżawnego w zakresie:
a) opiniowania zamierzeń inwestycyjnych, remontowych i modernizacyjnych spółek,
b) uzgadniania dokumentacji technicznej i kosztorysowej,
c) współuczestnictwa w przetargach,
d) opiniowania umów z wykonawcami i dostawcami,
e) współuczestnictwa w odbiorach częściowych i końcowych,
f) kontroli realizacji zadania,
g) współuczestnictwa w rozliczaniu zadania pod względem finansowym i rzeczowym,
h) współuczestnictwa w przekazywaniu inwestycji w skład majątku Gminy,
2) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki mieszkaniowej w tym między innymi:
a) planowanie gospodarki mieszkaniowej,
b) prowadzenie ewidencji zasobów mieszkaniowych Gminy,
c) zbieranie danych dotyczących czynszów najmu lokali mieszkalnych oraz przygotowanie zestawienia do publikacji i udostępniania danych,
d) wskazywanie osób, z którymi zawarta zostanie umowa najmu,
e) wyrażanie zgody na zamianę mieszkań komunalnych,
3) prowadzenie spraw zarządzania drogami gminnymi (w tym wewnętrznymi) i ulicami oraz drogami będącymi w zarządzie Gminy, a zwłaszcza:
a) wydawanie zezwoleń na:
- prowadzenie robót w pasie drogowym,
- umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
- umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,
- lokalizacje zjazdu lub przebudowę zjazdu,
b) wymierzanie kar pieniężnych za:
- wybudowanie lub przebudowę zjazdu bez zezwolenia zarządcy drogi, o powierzchni większej niż określona w zatwierdzonym projekcie zjazdu,
- zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi,
c) uzgadnianie projektów technicznych budowy zjazdów,
d) opiniowanie projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji,
e) przygotowania projektów rozstrzygnięć, wniosków i stanowisk organów Gminy dotyczących zaliczania dróg i ulic do poszczególnych kategorii,
f) bieżące utrzymanie, modernizacja i remonty dróg, ulic, mostów, placów, parkingów i oświetlenia ulicznego oraz tych dróg, które nie mają kategorii drogi gminnej,
g) współpraca z odpowiednimi służbami w zakresie organizacji ruchu ulicznego,
h) określenie szczególnego korzystania z dróg, w tym wykorzystywania pasów drogowych na cele niekomunikacyjne,
i) współpraca z zarządcami dróg innymi niż gminne w zakresie bieżącego utrzymania, remontu oświetlenia, utrzymania w czystości i organizacji ruchu,
4) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem kanalizacji deszczowej, a zwłaszcza:
a) bieżące utrzymanie, remonty sieci kanalizacji deszczowej,
b) wydawanie warunków, zgód na włączenia do sieci,
c) obliczanie opłat za korzystanie ze środowiska,
d) występowanie o wydanie pozwoleń wodnoprawnych,
5) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem wiat przystankowych, a zwłaszcza:
a) bieżące utrzymanie, remonty wiat,
b) ustalanie zasad korzystania z wiat przystankowych,
c) wskazywanie miejsc lokalizacji nowych przystanków komunikacyjnych wraz z występowaniem do Rady o jej przyjęcie oraz do odpowiednich zarządców dróg,
6) prowadzenie spraw z zakresu ochrony i kształtowania środowiska naturalnego oraz gospodarki odpadami, w tym sprawy związane z:
a) ochroną środowiska przed odpadami,
b) zapewnieniem warunków organizacyjnych i technicznych niezbędnych dla ochrony środowiska przed odpadami oraz utrzymaniem porządku i czystości na terenie Gminy,
c) organizacją systemu odbioru oraz selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,
d) współdziałaniem z organami administracji rządowej w organizowaniu gospodarki odpadami niebezpiecznymi wydzielonymi z odpadów komunalnych,
e) określaniem opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a także szczegółowy sposób świadczenia usług na rzecz właścicieli nieruchomości w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych,
f) nadzorem nad eksploatacją składowisk, baz przeładunkowych oraz zajmowanie się likwidacją dzikich wysypisk, a także rekultywacją terenów po gminnych składowiskach komunalnych,
g) prowadzeniem rejestru działalności regulowanej,
h) organizowaniem kontroli przestrzegania przepisów sanitarno-porządkowych przez administratorów i gospodarzy obiektów, a także współdziałanie w tym zakresie z odpowiednimi organami oraz komórkami organizacyjnymi Urzędu, wzywanie do usunięcia stwierdzonych naruszeń prawa,
i) wydawaniem decyzji i opinii przewidzianych prawem dotyczących gospodarki odpadami i ochrony środowiska,
j) ochroną powietrza atmosferycznego,
k) prowadzeniem rejestru umów na odbiór ścieków,
l) wydawaniem i cofaniem zezwoleń na prowadzenie działalności polegającej na odbiór i transport nieczystości ciekłych,
ł) przygotowywaniem we współpracy z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym obwieszczenia o obowiązkowej deratyzacji,
m) współuczestniczeniem przy opracowywaniu programu ochrony środowiska,
n) występowaniem w sprawach o naruszenie przepisów w zakresie jak wyżej,
o) usługami świadczonymi przez CZG-12,
7) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem i utrzymywaniem terenów zielonych oraz tych działek, które nie stanowią terenów zielonych, a nie oddanych w zarząd lub administrowanie innym jednostkom organizacyjnym Gminy,
8) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, utrzymywaniem, nadzorem i administrowaniem nad cmentarzami komunalnymi, a w zakresie objętym porozumieniami z Wojewodą, także cmentarzami wojennymi, w szczególności:
a) bieżące utrzymanie terenów cmentarzy, remonty infrastruktury,
b) prowadzenie ewidencji pochowanych na cmentarzu,
c) rozliczanie przyznanych środków na utrzymanie cmentarzy,
9) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, organizacją i utrzymaniem targowisk w tym m.in.:
a) ustalanie odpłatności za korzystanie z targowiska i wysokości inkasa,
b) opracowywanie projektu regulaminu targowisk,
c) bieżące utrzymywanie targowisk,
10) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem szaletów miejskich, w tym m.in.:
a) ustalanie odpłatności za korzystanie z szaletu,
b) bieżące utrzymanie,
11) prowadzenie spraw Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
12) opiniowanie zmian cen usług świadczonych przez spółki wymagających zatwierdzenie Rady oraz przygotowywanie odpowiednich projektów uchwał,
13) prowadzenie spraw dotyczących spółek prawa handlowego z udziałem Gminy, w tym zbiorów akt założycielskich oraz przygotowywanie i obsługa walnych zgromadzeń, a także prowadzenie kopii dokumentów dotyczących prezesów tych spółek.
§ 27. Do zadań Wydziału Gospodarki Mieniem należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami, a zwłaszcza:
a) gospodarowanie i zarządzanie gruntami, lokalami użytkowymi i budynkami komunalnymi, w zakresie w jakim nie zostało powierzone MTBS lub innym podmiotom, w tym ich zbywanie, oddawanie w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, trwały zarząd, dzierżawę, najem i użyczenie,
b) sporządzanie wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, oddanie w użytkowania wieczyste, użytkowanie i dzierżawę w formie przetargowej oraz sporządzanie ogłoszeń o przetargach i protokołów z ich przeprowadzenia,
c) sporządzanie wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, oddanie w użytkowania wieczyste, użytkowanie i dzierżawę w formie bezprzetargowej oraz sporządzania protokołów rokowań i umów dzierżawy,
d) sprzedaż prawa użytkowania wieczystego na rzecz użytkownika wieczystego, w tym: przygotowywanie zarządzeń burmistrza, wykazów i protokołów w tym zakresie,
e) zbywanie lokali mieszkalnych w formie bezprzetargowej na rzecz aktualnych najemców oraz niezamieszkałych lokali w formie przetargowej,
f) nabywanie nieruchomości niezbędnych dla realizacji zadań Gminy,
g) tworzenie zasobów gruntów na cele zabudowy,
h) przygotowywanie dokumentacji w sprawach darowizn nieruchomości, w których jedną ze stron jest Gmina,
i) przygotowywanie dokumentacji w sprawach zamiany nieruchomości, w których jedną ze stron jest Gmina,
j) rezygnacja lub skorzystanie z prawa pierwokupu przysługującego Gminie,
k) prowadzenie ewidencji zasobu nieruchomości gminnych,
l) prowadzenie rejestru zbycia nieruchomości gminnych,
ł) prowadzenie ewidencji nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste,
m) aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntów,
n) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem opłat adiacenckich naliczanych z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanej budową urządzeń infrastruktury technicznej,
o) kontrola mienia gminnego oddanego w: użytkowanie wieczyste, użytkowanie, trwały zarząd, dzierżawę, najem i użyczenie,
p) ustalanie wartości składników mienia gminnego, opłat za korzystanie z tych składników bądź ustalaniem cen,
r) zlecanie i odbiór robót geodezyjno–kartograficznych,
s) odszkodowanie za nabycie przez Gminę nieruchomości na mocy art. 98 ustawy,
2) prowadzenie spraw związanych z komunalizacją mienia,
3) prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności zgodnie z ustawą o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
4) prowadzenie spraw umarzania, odraczania, rozkładania na raty wierzytelności Gminy, które nie podlegają przepisom ustawy Ordynacja podatkowa,
5) przygotowywanie deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości i podatku leśnego od nieruchomości stanowiących własność Gminy,
6) prowadzenie spraw związanych z nadawaniem numeracji porządkowej budynkom,
7) prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic i placów,
8) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem, zmianą i znoszeniem nazewnictwa miejscowości,
9) prowadzenie spraw związanych ze zmianą granic administracyjnych miasta,
10) prowadzenie spraw związanych z rozgraniczaniem nieruchomości,
11) prowadzenie spaw związanych z wydawaniem oświadczeń dotyczących zgody na dysponowanie działkami gminnymi na cele budowlane,
12) prowadzenie spraw z zakresu ochrony gruntów rolnych i leśnych, w tym związanych z przygotowywaniem opinii w sprawie obowiązku zdjęcia i wykorzystania warstwy próchniczej z gruntów rolnych oraz wskazywaniem miejsca jej zagospodarowania,
13) prowadzenie spraw z zakresu ochrony przyrody, w tym m.in. związanych z:
a) wydawaniem zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów,
b) ustanowieniem stref ochronnych oraz pomników przyrody,
c) występowaniem w sprawach o naruszenie przepisów związanych z ochroną przyrody w zakresie jak wyżej,
14) prowadzenie spraw z zakresu ochrony leśnictwa i łowiectwa,
15) prowadzenie spraw z zakresu geologii,
16) prowadzenie spraw z zakresu weterynarii,
17) prowadzenie działalności ochronnej przed bezdomnymi zwierzętami oraz dotyczących współpracy ze schroniskiem dla bezdomnych zwierząt,
18) przygotowywanie programu opieki nad zwierzętami i zapobieganie bezdomności zwierząt,
19) prowadzenie rejestru wydanych zezwoleń na utrzymywanie psów ras uznanych za agresywne,
20) prowadzenie zbiórki i utylizacji zwłok zwierzęcych z terenu Gminy,
21) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki wodnej, tj. związanych z:
a) konserwacją urządzeń melioracji szczegółowych i zbiorników p. poż. będących własnością Gminy,
b) współpracą z odpowiednimi służbami w zakresie utrzymania i konserwacji kanałów podstawowych i rzek,
c) wydawaniem opinii do pozwoleń wodnoprawnych z zakresu gospodarki wodnej,
22) obsługa organizacyjna sołectw, w tym:
a) prowadzanie procedury dotyczącej uchwalania lub zmian w statutach sołectw,
b) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, łączeniem, podziałem oraz znoszeniem jednostek pomocniczych Gminy,
c) organizacja wyborów sołtysów i rad sołeckich,
d) prowadzenie zbioru uchwał organów sołectw,
e) udzielanie sołectwom wszelkiej pomocy w realizacji ich statutowych zadań,
23) prowadzenie zadań wynikających z ustawy o funduszu sołeckim,
24) przygotowywanie zaświadczeń o posiadaniu gospodarstwa rolnego,
25) prowadzenie spraw związanych z uprawą maku i konopi włóknistych,
26) współpraca z Urzędem Wojewódzkim w prowadzeniu spraw związanych ze stratami spowodowanymi suszami i wymarznięciami,
27) utrzymanie sal wiejskich,
28) prowadzenie ewidencji mienia komunalnego, w tym ewidencji szczegółowej środków trwałych Gminy i pozostałych środków trwałych – wyposażenia sołectw wraz z naliczaniem umorzeń,
29) naliczanie i fakturowanie podatku od towarów i usług od dzierżawy i najmu mienia komunalnego.
§ 28. Do zadań Wydziału Realizacji Inwestycji należy w szczególności:
1) przygotowywanie i prowadzenie postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w Urzędzie Miejskim na zadania inwestycyjne i remontowe, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotówkach równowartości kwoty 30 000 euro zgodnie z regulaminem obowiązującym w Urzędzie,
2) przygotowanie i przekazanie do Wydziału Rozwoju Gospodarczego materiałów niezbędnych do ogłoszenia przetargu na zadania inwestycyjne i remontowe, których wartość przekracza wyrażoną w złotówkach kwotę 30 000 euro,
3) realizacja zadań inwestycyjnych i remontowych wynikających z budżetu Gminy w tym:
a) zlecenie opracowania dokumentacji projektowej w związku z realizacją zdań inwestycyjnych i remontowych,
b) organizowanie nadzoru inwestorskiego,
c) przygotowywanie umów z wykonawcami robót, usług i dostaw na realizację zadań inwestycyjnych i remontowych,
d) uzyskanie zezwoleń właściwych organów oraz pozwoleń na budowę, a także niezbędnych zgłoszeń i uzgodnień,
e) bieżąca kontrola realizacji inwestycji i remontów,
f) dokonywanie odbioru robót budowlanych oraz inwestycji wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie i przekazanie do eksploatacji,
g) rozliczenie zadań pod względem finansowym i rzeczowym oraz przygotowanie dokumentów umożliwiających przejęcie wytworzonych środków trwałych w skład majątku Gminy,
4) przygotowanie informacji i sprawozdań z realizacji zadań dla Burmistrza i Rady,
5) przygotowanie propozycji w zakresie wydatków budżetowych dotyczących zadań inwestycyjnych i remontowych Gminy,
6) opracowanie przy współudziale komórek organizacyjnych Urzędu projektów planów inwestycyjnych Gminy.
§ 29. Do zakresu działania Wydziału Rozwoju Gospodarczego należy w szczególności:
1) współpraca z instytucjami dysponującymi środkami finansowymi przeznaczonymi na aktywizację gospodarczą Gminy,
2) przygotowywanie wniosków o dofinansowanie zadań Gminy ze środków pomocowych oraz innych dokumentów (umowy, harmonogramy, sprawozdania),
3) prowadzenie ewidencji projektów gminnych, współfinansowanych ze środków UE,
4) współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Gminy w różnym zakresie,
5) monitorowanie wszystkich przedsięwzięć finansowanych przez Gminę przy udziale środków pochodzących z UE,
6) pozyskiwanie funduszy pomocowych oraz współpraca z jednostkami dysponującymi tymi środkami,
7) tworzenie harmonogramu zamówień publicznych wspólnie z kierownikami wydziałów,
8) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego,
9) prowadzenie ewidencji zamówień publicznych udzielonych na podstawie regulaminu wewnętrznego Urzędu,
10) sporządzanie rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych,
11) pozyskiwanie inwestorów,
12) przygotowywanie ofert dla inwestorów krajowych i zagranicznych w zakresie możliwości inwestowania na terenie Gminy,
13) kreowanie inicjatyw gospodarczych,
14) utrzymanie i zagospodarowanie boisk do plażowej piłki i siłowni zewnętrznych,
15) utrzymanie, kontrolowanie oraz zagospodarowanie placów zabaw na terenie Gminy,
16) współpraca ze stowarzyszeniami, w których członkiem jest Gmina, w zakresie pozyskiwania środków pomocowych.
§ 30. Do zakresu działania Wydziału Spraw Społecznych należy w szczególności:
1) pozyskiwanie środków z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz innych źródeł,
2) realizacja działań informacyjnych dla lokalnej społeczności,
3) organizowanie szkoleń, wydarzeń, „dni otwartych” związanych z życiem Gminy,
4) prowadzenie prac związanych z przyjęciem i realizacją zadań „budżetu obywatelskiego”,
5) prowadzenie zadań i spraw z zakresu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
6) współpraca z młodzieżową radą miejską,
7) przygotowywanie materiałów niezbędnych do udzielania dotacji, planowania i uruchamiania środków finansowych na zadania bieżące dla jednostek organizacyjnych Gminy z zakresu oświaty, kultury i sportu,
8) prowadzenie rejestru instytucji kultury,
9) współpraca z jednostkami organizacyjnymi Gminy w zakresie zadań określonych ustawami: o systemie oświaty, o systemie informacji oświatowej i Karty Nauczyciela,
10) prowadzenie zadań określonych w ustawie o sporcie, w tym:
a) prowadzenie spraw związanych ze stypendiami sportowymi i naukowymi,
b) dotacje dla klubów sportowych (przyznawanie i rozliczanie),
c) prowadzenie ewidencji kąpielisk oraz ewidencji innych obiektów świadczących usługi hotelarskie zgodnie z ustawą o usługach turystycznych,
11) realizacja zadań z zakresu kultury, w tym wykonywanie obowiązków i uprawnień organizatora gminnych instytucji kultury, z wyłączeniem spraw kadrowych dyrektorów instytucji,
12) prowadzenie promocji Gminy, w tym:
a) współpraca z miastami partnerskimi Gminy,
b) przygotowywanie materiałów informacyjnych oraz współpraca z mediami,
c) organizowanie udziału Gminy w wystawach i targach turystycznych i gospodarczych,
d) inicjowanie zadań w zakresie publikacji oraz wydawnictw promocyjnych,
e) planowanie i zakup materiałów promocyjnych,
13) prowadzenie strony internetowej Gminy,
14) sprawowanie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi Gminy działającymi w zakresie oświaty, kultury, sportu i rekreacji oraz pomocy społecznej,
15) informowanie kierownictwa Urzędu o informacjach zamieszczonych w prasie na temat życia Gminy,
16) prowadzenie kroniki dokumentującej życie Gminy.
§ 31. Do zadań Biura Obsługi Funduszu Alimentacyjnego należy prowadzenie spraw z zakresu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, rozliczania funduszy alimentacyjnych oraz powadzenie spraw wynikających z ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych, a w szczególności:
1) prowadzenie postępowań z zakresu świadczeń z funduszu alimentacyjnego dla osób uprawnionych do alimentów i przygotowanie decyzji w tych sprawach,
2) prowadzenie działań wobec dłużników alimentacyjnych i przygotowanie decyzji w tych sprawach,
3) przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych oraz odbierania oświadczeń majątkowych,
4) przekazywanie sądom, komornikom sądowym oraz organom wierzycieli i organom dłużników informacji mających wpływ na skuteczność prowadzenia egzekucji,
5) podejmowanie działań zmierzających do aktywizacji zawodowej dłużników alimentacyjnych,
6) przygotowywanie wniosków o ściganie za przestępstwo określone w art. 209 § 1 Kodeksu karnego oraz wniosków do starosty o zatrzymanie prawa jazdy, wobec dłużników alimentacyjnych którzy odmówili złożenia oświadczenia majątkowego lub nie poddają się czynnościom zmierzającym do ich aktywizacji zawodowej,
7) prowadzenie postępowań w zakresie umorzeń, odroczeń i spłat ratalnych należności z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
8) udostępnianie informacji gospodarczych dotyczących wiarygodności płatniczej konsumentów, w zakresie określonym w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
9) prowadzenie przedmiotowej sprawozdawczości dotyczącej funduszu alimentacyjnego,
10) przygotowywanie przelewów i list wypłat świadczeniobiorców,
11) przygotowywanie tytułów wykonawczych,
12) współpraca z Lubuskim Urzędem Wojewódzkim, Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego, Prokuraturą Rejonową w Międzyrzeczu, Starostwem Powiatowym w Międzyrzeczu, Krajowym Rejestrem Długów, ośrodkami pomocy społecznej, komornikami sądowymi.
§ 32. Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw z zakresu akt stanu cywilnego i związanych z nimi spraw rodzinno- opiekuńczych, a w szczególności:
a) rejestracja urodzin, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
b) sporządzanie aktów stanu cywilnego,
c) wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń,
d) przechowywanie i konsekwencja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych,
e) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz innych oświadczeń zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
f) wydawanie decyzji administracyjnych w oparciu o Prawo o aktach stanu cywilnego i Kodeks rodzinny i opiekuńczy,
g) nanoszenie zmian w aktach stanu cywilnego,
h) załatwianie korespondencji konsularnej i krajowej dotyczącej aktów stanu cywilnego,
i) prowadzenie archiwum ksiąg stanu cywilnego obejmującego księgi stuletnie z Urzędu Stanu Cywilnego Międzyrzecza Miasta i Wsi ,Obrzyc i Kaławy,
j) migracja aktów stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych,
k) rejestracja uznań ojcostwa,
l) wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym,
2) przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
3) wydawanie decyzji administracyjnych w oparciu o ustawę o zmianie imion i nazwisk,
4) weryfikacja bazy pesel,
a) aktualizacja pesel,
b) nadawanie pesel noworodkom,
c) wymeldowania osób zmarłych,
d) zameldowania noworodków,
e) wydawanie poświadczeń nadania pesel,
f) wydawanie poświadczeń zameldowania,
g) anulowanie dowodów osobistych i nr pesel przy zgonach,
h) powiadamianie o zmianie danych.
§ 33. Do zadań Biura Rady należy w szczególności:
1) przygotowywanie, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi Urzędu, materiałów dotyczących projektów uchwał Rady i jej komisji oraz innych materiałów na ich posiedzenia,
2) przechowywanie uchwał podejmowanych przez Radę,
3) przekazywanie – za pośrednictwem sekretariatu – korespondencji do i od Rady, jej komisji oraz poszczególnych radnych,
4) przygotowywanie materiałów do projektów planów pracy Rady i jej komisji,
5) podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzaniem sesji, posiedzeń Rady i jej komisji,
6) protokołowanie sesji i posiedzeń Rady i jej komisji,
7) prowadzenie rejestru uchwał oraz innych aktów Rady, komisji Rady oraz Klubów,
8) prowadzenie rejestru wniosków, zapytań i interpelacji składanych przez radnych,
9) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami majątkowymi radnych,
10) organizowanie szkoleń radnych,
11) współdziałanie w wyborach ławników sądowych,
12) przesyłanie uchwał do nadzoru Wojewody Lubuskiego,
13) przekazywanie do ogłaszania w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego uchwał stanowiących akty prawa miejscowego.
§ 34. Do zadań Biura Prawnego należą sprawy obsługi prawnej Urzędu, a w szczególności:
1) opiniowanie pod względem prawnym projektów uchwał, zarządzeń i innych aktów,
2) opiniowanie (na wniosek, w sprawach skomplikowanych) pod względem prawnym decyzji przygotowanych przez komórki organizacyjne,
3) obsługa prawna organów gminy i komórek organizacyjnych,
4) występowanie w charakterze pełnomocnika Gminy w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi,
5) opiniowanie pod względem prawnym projektów umów i porozumień,
6) załatwianie innych spraw przewidzianych w ustawie o Radcach prawnych.
§ 35. Do zadań Audytu Wewnętrznego należy wspieranie kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Ocena dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w jednostce.
Szczegółowy sposób i tryb prowadzenia audytu określają odrębne przepisy.
§ 36. Do zadań Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Bezpieczeństwa Publicznego należy w szczególności:
1) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych,
2) zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
3) zapewnienie fizycznej ochrony budynku Urzędu,
4) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
5) opracowywanie planu ochrony jednostki organizacyjnej i nadzorowanie jego realizacji,
6) szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
7) przeprowadzanie postępowań sprawdzających według zasad określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych,
8) wydawanie lub odmowa wydania poświadczenia bezpieczeństwa,
9) przeciwdziałanie wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł,
10) przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz nadzór nad przestrzeganiem ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez placówki handlowe i gastronomiczne,
11) przygotowanie dokumentacji niezbędnej do wydawania i cofania zezwoleń na wykonywanie krajowego drogowego przewozu osób na terenie Gminy,
12) prowadzenie spraw przewidzianych ustawą o publicznym transporcie zbiorowym,
13) realizacja zadań wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem zadań związanych z rejestracją przedpoborowych i kwalifikacją wojskową, doręczaniem kart powołania i rozplakatowaniem obwieszczeń o stawieniu się do czynnej służby wojskowej oraz wypłata utraconych zarobków żołnierzom rezerwy, powoływanych na ćwiczenia,
14) realizacja świadczeń na rzecz obrony oraz zadań związanych z obroną cywilną i sprawami obronnymi, w tym m.in.:
a) opracowanie i aktualizacja planu obrony cywilnej,
b) planu operacyjnego funkcjonowania Gminy,
c) załączników do planów,
15) realizacja zadań wynikających z ustawy o stanie klęski żywiołowej ( tworzenie i funkcjonowanie Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego), w tym opracowywanie i aktualizacja Gminnego Planu Reagowania Kryzysowego,
16) realizacja zadań obronnych wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania Gminy,
17) planowanie i koordynacja przedsięwzięć mających na celu zapewnienie sił i środków do zwalczania pożarów, klęsk żywiołowych, katastrof i innych miejscowych zagrożeń na obszarze Gminy,
18) prowadzenie pomieszczenia przeznaczonego do przechowywania dokumentów niejawnych:
a) nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych w Urzędzie,
b) rejestrowanie dokumentów niejawnych,
c) udostępnianie i wydawanie dokumentów oznaczonych klauzulami tajności osobom posiadającym poświadczenie bezpieczeństwa,
d) egzekwowanie zwrotu dokumentów zawierających informacje niejawne,
e) kontrola przestrzegania właściwego oznaczania i rejestrowania dokumentów w komórkach organizacyjnych Urzędu,
f) przestrzeganie innych postanowień zawartych w instrukcjach Urzędu w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony informacji oznaczonych klauzulami tajności i innych przepisów prawa materialnego obowiązujących w tym zakresie.
§ 37. Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Patologii Społecznych, Zdrowia i Opieki Społecznej należy w szczególności:
1) przeciwdziałanie patologiom społecznym w szczególności alkoholizmowi, w tym między innymi:
a) przygotowywanie materiałów niezbędnych do opracowania i uchwalenia corocznego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
b) współpraca i wspomaganie instytucji i jednostek organizacyjnych rozwiązujących problemy związane z narkomanią,
c) przygotowywanie materiałów niezbędnych do opracowania i uchwalenia szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych oraz ustalenia trybu prowadzenia kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi,
d) kreowanie lokalnej polityki wobec alkoholu,
e) zapewnienie organizacyjno – administracyjnej obsługi Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Międzyrzeczu,
f) współpraca i wspomaganie działalności placówek oświaty, placówek służby zdrowia, instytucji pomocy społecznej, organizacji pozarządowych, grup samopomocowych, sądu, policji i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
g) współpraca w kształtowaniu i rozwijaniu lokalnego systemu pomocy ofiarom przemocy w rodzinie (telefony zaufania, schroniska dla bitych kobiet, świetlice socjoterapeutyczne dla dzieci z rodzin alkoholowych, grupy samopomocowe, itp.),
2) prowadzenie spraw związanych z ochroną zdrowia i opieką społeczną, w tym:
a) inicjowanie i prowadzenie działań na rzecz poprawy stanu zdrowotnego mieszkańców Gminy,
b) inicjowanie działań w kierunku poprawy warunków lokalowych i wyposażenia placówek służby zdrowia,
c) współpraca z Terenową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w zakresie oceny stanu zdrowotnego mieszkańców,
d) przygotowywanie dokumentów i opracowań niezbędnych do tworzenia, utrzymywania, przekształcania i likwidacji gminnych ośrodków i zakładów opiekuńczych oraz kontrola prawidłowości ich funkcjonowania,
3) współpraca z organizacjami pożytku publicznego oraz rozliczanie i kontrola zadań zleconych podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych,
4) udzielanie i rozliczanie oraz kontrola podmiotów w zakresie wykorzystania udzielonych dotacji z budżetu Gminy,
5) koordynowanie innych zadań realizowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej.
§ 38. Do zakresu działania Samodzielnego Stanowiska ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej należy:
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których są zatrudnione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko piersią, niepełnosprawni oraz osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w urzędzie lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę,
2) bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń,
3) sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,
4) udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju urzędu oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
5) udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji urzędu albo jego części, a także nowych inwestycji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji,
6) udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy oraz innych urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników,
7) zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w stosowanych oraz nowo wprowadzanych procesach pracy,
8) przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy,
9) udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
10) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy,
11) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków,
12) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
13) doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
14) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą,
15) doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
16) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,
17) współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników,
18) uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w tym zapobiegania chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy,
19) inicjowanie i rozwijanie na terenie urzędu różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii,
20) przeprowadzania kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przestrzegania przepisów oraz zasad w tym zakresie w zakładzie pracy i w każdym innym miejscu wykonywania pracy,
21) występowania do osób kierujących pracownikami z zaleceniami usunięcia stwierdzonych zagrożeń wypadkowych i szkodliwości zawodowych oraz uchybień w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
22) występowania do pracodawcy z wnioskiem o nagradzanie pracowników wyróżniających się w działalności na rzecz poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy,
23) występowania do pracodawcy o zastosowaniu kar porządkowych w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
24) niezwłocznego wstrzymania pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracownika albo innych osób,
25) niezwłocznego odsunięcia od pracy pracownika zatrudnionego przy pracy wzbronionej,
26) niezwłocznego odsunięcia od pracy pracownika, który swoim zachowaniem lub sposobem wykonywania pracy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia własnego albo innych osób,
27) wnioskowania do pracodawcy o niezwłoczne wstrzymanie pracy w zakładzie pracy, w jego części lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę do wykonywania pracy, w wypadku stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników albo innych osób,
28) wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników,
29) prowadzenie szkoleń wstępnych (ogólnych) z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
§ 39. Zadania Asystenta określa zakres czynności ustalony przez Burmistrza.
Rozdział 6.
Organizacja działalności kontrolnej
§ 40. W Urzędzie funkcjonuje kontrola zarządcza i bieżąca kontrola wewnętrzna.
§ 41. 1. Za zorganizowanie i prawidłowe funkcjonowanie adekwatnego, skutecznego i efektywnego systemu kontroli zarządczej odpowiedzialny jest Burmistrz.
2. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie zgodności działania Urzędu z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi.
3. Sposób organizacji i zasad wykonywania kontroli zarządczej określają odrębne przepisy.
§ 42. W Urzędzie funkcjonuje audyt wewnętrzny, który realizuje zadania określone ustawą o finansach publicznych.
§ 43. Celem kontroli wewnętrznej jest:
1) zapewnienie niezbędnych informacji do efektywnego kierowania sprawami Gminy i podejmowania prawidłowych decyzji,
2) ocena stopnia wykonania zadań, prawidłowości i legalności działania oraz skuteczności stosowanych metod i środków,
3) doskonalenie metod pracy Urzędu oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 44. 1. Burmistrz może zarządzić przeprowadzenie kontroli określając termin, zakres i przedmiot kontroli oraz wyznaczyć do tego podległych pracowników.
2. W ramach powierzonych zadań kontrolę wykonują:
1) Sekretarz Gminy w zakresie zgodności działania z prawem, w sprawach organizacji i funkcjonowania komórek organizacyjnych oraz dyscypliny pracy, a także w zakresie przestrzegania przepisów ustaw o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych,
2) Skarbnik Gminy w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami budżetowymi, prowadzenia rachunkowości, sprawozdawczości oraz przestrzegania tajemnicy skarbowej,
3) kierownicy komórek organizacyjnych kontrolują pracę wykonywaną przez podległych im pracowników.
§ 45. 1. Osoby kontrolujące przedkładają Burmistrzowi w terminie do 7 dni od zakończenia kontroli protokół pokontrolny.
2. O sposobie wykorzystania informacji i wniosków zawartych w protokole z kontroli decyduje Burmistrz.
3. Zastępca Burmistrza oraz osoby określone w § 44 ust. 2 sprawujące bieżącą kontrolę w ramach swoich zadań określonych Regulaminem informują Burmistrza o stwierdzonych nieprawidłowościach.
Rozdział 7.
Czynności związane z przygotowywaniem projektów aktów prawnych i ich realizacji
§ 46. 1. Przygotowanie materiałów na sesje Rady:
1) koordynatorem przygotowania materiałów na sesje Rady jest kierownik Biura Rady,
2) materiały, w tym: projekty uchwał, przygotowują komórki organizacyjne, stosownie do poleceń i terminów ustalonych przez Burmistrza oraz w przypadku zadań wynikających z planu pracy Rady stosownie do terminów ustalonych przez Przewodniczącego Rady,
3) projekt uchwały winien być sporządzony zgodnie z wymogami wynikającymi z przepisów prawa regulujących zasady techniki prawodawczej oraz zawierać:
a) tytuł uchwały,
b) podstawę prawną do jej wydania,
c) regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,
d) określenie podmiotu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
e) termin wejścia w życie uchwały,
f) sposób podania do publicznej wiadomości,
g) podpis projektodawcy,
h) uzasadnienie, zawierające informację o skutkach prawnych, finansowych, społecznych i organizacyjnych jej realizacji,
i) parafę radcy prawnego,
j) parafę skarbnika – jeżeli przyjęcie uchwały zgodnej z projektem może w przyszłości wywołać zobowiązania finansowe Gminy - z adnotacją o ewentualnych skutkach finansowych, które wywoła uchwała,
4) Biuro Rady rejestruje projekt uchwały i opatruje go numerem oraz zaznacza datę jego złożenia przez projektodawcę,
5) materiały do Biura Rady muszą być złożone na co najmniej 3 dni przed wysłaniem zawiadomienia radnym o posiedzeniu Rady,
6) Projekty uchwał wysyłane radnym z zawiadomieniem o sesji Rady przekazywane są przez Biuro Rady do Wydziału Organizacyjno – Administracyjnego w celu ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.
2. Czynności związane z wykonaniem uchwał podejmowane przez Biuro Rady:
1) rejestrowanie podjętych i podpisanych uchwał, nadawanie im numerów i włączanie do zbiorów,
2) przekazywanie uchwał Wojewodzie Lubuskiemu w celu ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego,
3) przekazywanie uchwał organom nadzoru,
4) przekazywanie uchwał Burmistrzowi, który kieruje je do właściwych kierowników komórek organizacyjnych w celu realizacji,
3. Czynności związane z załatwianiem interpelacji:
1) Biuro Rady prowadzi centralny rejestr interpelacji i wniosków radnych oraz przekazuje interpelacje i wnioski Burmistrzowi, który kieruje je do właściwych komórek organizacyjnych,
2) kierownik właściwej komórki organizacyjnej przygotowuje w terminie 3 dni projekt odpowiedzi,
3) po zaakceptowaniu i podpisaniu przez Burmistrza odpowiedzi, kierownik komórki organizacyjnej:
a) wysyła do radnego odpowiedź, przekazując do Biura Rady kopię odpowiedzi z potwierdzeniem wysyłki lub
b) przekazuje odpowiedź do radnego za pośrednictwem Biura Rady,
4) kierownik Biura Rady dokonuje kontroli realizacji przez poszczególne komórki organizacyjne obowiązku terminowego udzielania radnym odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski.
]]>