ˆ

Przetargi

Pobierz dane XML Zamówienie publiczne: WRG.271.2.2018 - Pełnienie w imieniu Gminy Międzyrzecz funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego nad wykonaniem robót budowlanych na zadaniu inwestycyjnym pn.: Rozbudowa Szkoły Podstawowej Nr 3 o oddział przedszkolny wraz z łącznikiem i niezbędną infrastrukturą na działce nr ewid. 456/2.Drukuj informację Zamówienie publiczne: WRG.271.2.2018 - Pełnienie w imieniu Gminy Międzyrzecz funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego nad wykonaniem robót budowlanych na zadaniu inwestycyjnym pn.: Rozbudowa Szkoły Podstawowej Nr 3 o oddział przedszkolny wraz z łącznikiem i niezbędną infrastrukturą na działce nr ewid. 456/2.

Szczegóły informacji

WRG.271.2.2018 - Pełnienie w imieniu Gminy Międzyrzecz funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego nad wykonaniem robót budowlanych na zadaniu inwestycyjnym pn.: Rozbudowa Szkoły Podstawowej Nr 3 o oddział przedszkolny wraz z łącznikiem i niezbędną infrastrukturą na działce nr ewid. 456/2.

Status: rozstrzygnięty

Tryb: przetarg nieograniczony

Rodzaj zamówienia: Usługi

Zamawiający: Gmina Międzyrzecz

Finansowanie: środki obce

Nr UZP: 506319-N-2018

Termin składania ofert / wniosków: 2018-01-24 13:00:00

Termin otwarcia ofert / wniosków: 2018-01-24 13:15:00

Miejsce złożenia oferty: Urząd Miejski, ul. Rynek 1, 66-300 Międzyrzecz – pok. 201 (sekretariat)

Ogłoszono dnia: 2018-01-16 przez Tomasz Dembowy

Treść:

Ogłoszenie nr 500053175-N-2018 z dnia 12-03-2018 r.
Gmina Międzyrzecz: Pełnienie w imieniu Gminy Międzyrzecz funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego nad wykonaniem robót budowlanych na zadaniu inwestycyjnym pn.: Rozbudowa Szkoły Podstawowej Nr 3 o oddział przedszkolny wraz z łącznikiem i niezbędną infrastrukturą na działce nr ewid. 456/2.

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
tak
Nazwa projektu lub programu
Zadanie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020. Oś 9. Infrastruktura społeczna. Działanie 9.3. Rozwój infrastruktury edukacyjnej
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 506319-N-2018
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
 
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
 
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Międzyrzecz, Krajowy numer identyfikacyjny 21096684600000, ul. ul. Rynek  1, 66300   Międzyrzecz, woj. lubuskie, państwo Polska, tel. 957 426 930, e-mail zamowienia.publiczne@miedzyrzecz.pl, faks 957 426 979.
Adres strony internetowej (url): www.bip.miedzyrzecz.pl
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Pełnienie w imieniu Gminy Międzyrzecz funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego nad wykonaniem robót budowlanych na zadaniu inwestycyjnym pn.: Rozbudowa Szkoły Podstawowej Nr 3 o oddział przedszkolny wraz z łącznikiem i niezbędną infrastrukturą na działce nr ewid. 456/2.
Numer referencyjny(jeżeli dotyczy):
WRG.271.2.2018
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
1. Przedmiotem zamówienia jest pełnienie w imieniu Gminy Międzyrzecz funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego nad wykonaniem robót budowlanych na zadaniu inwestycyjnym p.n.: „Rozbudowa Szkoły Podstawowej Nr 3 o oddział przedszkolny wraz z łącznikiem i niezbędną infrastrukturą na działce nr ewid. 456/2”. 2. Zadanie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020. Oś 9. Infrastruktura społeczna. Działanie 9.3. Rozwój infrastruktury edukacyjnej. 3. Zakres robót budowlanych obejmuje wykonanie rozbudowy budynku szkoły podstawowej o oddział przedszkolny wraz z łącznikiem i niezbędną infrastrukturą. 4. Szczegółowy opis robót budowlanych podlegających nadzorowaniu określa opis przedmiotu zamówienia, dokumentacja projektowa, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, opracowane dla zadania „Rozbudowa Szkoły Podstawowej Nr 3 o oddział przedszkolny wraz z łącznikiem i niezbędną infrastrukturą na działce nr ewid. 456/2”, które są dostępne na stronie internetowej Zamawiającego www.bip.miedzyrzecz.pl. 5. Zakres prac inspektora nadzoru inwestorskiego obejmuje: 1) pełny nadzór inwestorski nad robotami budowlanymi, sanitarnymi i elektrycznymi, prowadzony przez zespół inspektorów, którzy posiadają odpowiednie uprawnienia wymagane przez ustawę Prawo budowlane; 2) inspektor nadzoru będzie pełnił na rzecz i w imieniu Zamawiającego wielobranżowy, profesjonalny nadzór inwestorski nad prowadzonymi robotami, w zakresie wynikającym ze specyfiki zadania oraz dokumentów związanych z realizacją i finansowaniem inwestycji, zgodnie z przepisami prawa w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (tekst jednolity Dz. U. 2017r. poz. 1257) 3) monitorowanie postępu prac; 4) sprawowanie poprzez regularne wizytowanie budowy, sprawowanie kontroli technicznej zgodności realizacji zadania inwestycyjnego z projektem, przepisami i obowiązującymi Polskimi Normami, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót oraz zasadami wiedzy technicznej; 5) współpracę z nadzorem autorskim, wyjaśnianie wątpliwości i zastrzeżeń do projektu, wprowadzanie zmian nie powodujących zwiększenia kosztu r.b.m. – nie mających wpływu na zasadnicze rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne i nie powodujących pogorszenia użyteczności obiektu, wzywanie nadzoru autorskiego na budowę oraz uznawanie i potwierdzanie pobytów płatnych na karcie nadzoru; 6) weryfikacja i zatwierdzanie harmonogramów opracowanych przez Wykonawcę; 7) pobyty na budowie inspektorów nadzoru, zgodnie z technologią wykonywania robót, potwierdzone wpisem do dziennika budowy, 8) stałe doradztwo fachowe w imieniu i na rzecz Zamawiającego; 9) sprawdzenie jakości wykonanych robót, wbudowanych urządzeń i wyrobów a w szczególności zapobieganie stosowania wyrobów wadliwych i niedopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie 10) bieżące rozwiązywanie problemów technicznych budowy we wszystkich branżach występujących na budowie objętych przedmiotem zamówienia; 11) obowiązki Inspektora Nadzoru wykonywane będą poprzez pobyty Inspektora Nadzoru na budowie w miarę potrzeb wynikających w toku budowy, w takich odstępach czasu, aby była zapewniona skuteczność co najmniej 3 razy w tygodniu, a w miarę potrzeb częściej bądź na każde wezwanie Zamawiającego); 12) organizowanie narad technicznych w sprawie prowadzonych robót z udziałem Zamawiającego i wszystkich niezbędnych stron oraz sporządzanie protokołów z narad; 13) rozliczanie wykonawców z realizacji robót, sprawdzanie i akceptowanie faktur, kalkulacji szczegółowych, kosztorysów częściowych do faktur, naliczanie kar i odszkodowań; 14) przestrzeganie terminów wynikających z umowy zawartej pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą robót budowlanych; 15) opiniowanie wniosków na roboty dodatkowe i zamienne wraz ze sprawdzaniem stosownych kosztorysów; 16) opiniowanie wniosków wykonawcy robót w sprawie zmiany sposobu wykonania robót budowlanych, w tym zmiany materiałów, urządzeń, i technologii; 17) przygotowanie oraz udział w odbiorach częściowych i w końcowym oraz przy uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie; 18) w przypadku zgłoszenia przez Użytkownika usterek w okresie gwarancyjnym, Wykonawca będzie zobowiązany do nieodpłatnego udziału w przeglądzie oraz nadzór nad prawidłowością usunięcia usterek; 19) przekazanie Zamawiającemu dokumentów z odbiorów częściowych, prób, atestów na zabudowane materiały i nadzór nad naniesieniem w dokumentacji projektowej przez projektanta i kierownika budowy zmian i uzupełnień, wynikłych w trakcie realizacji; 20) w razie konieczności wykonania robót dodatkowych, nieprzewidzianych lub zamiennych, przygotowanie wspólnie z kierownikiem budowy protokołu konieczności, określenie szacunkowej wartości robót oraz sprawdzenie kosztorysu ofertowego; 21) składanie w terminie 5 dni po upływie każdego miesiąca sprawozdań z realizacji zadania oraz przyczyn ewentualnych odstępstw 22) prowadzenie i kontrola rozliczeń budowy oraz przygotowanie dokumentów przekazania na majątek trwały. 23) pełnienie nadzoru nad wykonaniem dokumentacji powykonawczej; 24) wykonanie pełnej dokumentacji fotograficznej z realizacji budowy w wersji drukowanej i elektronicznej. 6. Wykonawca musi uwzględnić w swojej ofercie wszelkie koszty związane z wykonaniem przedmiotu zamówienia, w tym m.in. koszty dojazdu na teren budowy, uczestnictwa w przeglądach i odbiorach w okresie gwarancji jakości i rękojmi za wady robót budowlanych.
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
nie
II.5) Główny Kod CPV: 71247000-1
 
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Przetarg nieograniczony
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
nie
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
 
 
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 20/02/2018
IV.2) Całkowita wartość zamówienia
Wartość bez VAT 50013.21
Waluta PLN
IV.3) INFORMACJE O OFERTACH
Liczba otrzymanych ofert:  4
w tym:
liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw:  3
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej:  0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej:  0
liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną:  0
IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 1
IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
tak
 
Nazwa wykonawcy: Komplet Inwest sp. z o.o. sp.k.
Email wykonawcy:
Adres pocztowy: ul. Mieszka I 39
Kod pocztowy: 66-400
Miejscowość: Gorzów Wlkp.
Kraj/woj.: lubuskie

Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą:
tak
Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
nie
Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:
nie
 
Nazwa wykonawcy: Komplet Inwest sp.j. Tomasz Granops, Elżbieta Prażanowska-Nieboj
Email wykonawcy:
Adres pocztowy: Al. 11-go Listopada 91K
Kod pocztowy: 66-400
Miejscowość: Gorzów Wlkp.
Kraj/woj.: lubuskie

Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą:
tak
Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
nie
Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:
nie
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM
Cena wybranej oferty/wartość umowy 34809
Oferta z najniższą ceną/kosztem 21525
Oferta z najwyższą ceną/kosztem 107871
Waluta: PLN
IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa
Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom
nie

Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom:
IV.8) Informacje dodatkowe:
 
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
 
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie   na podstawie art.  ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                                                                                                                    
Międzyrzecz, 13.02.2018 r.
WRG.271.2.2018             
 
Nazwa zamawiającego: GMINA MIĘDZYRZECZ
                                               UL. RYNEK 1
                                               66-300 MIĘDZYRZECZ
REGON 210966846
NIP 596-000-65-53
TELEFON 095 7426930    FAX 095 7426960
 
INFORMACJA O ROZSTRZYGNIĘCIU POSTĘPOWANIA
 
prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na zadanie: „Pełnienie w imieniu Gminy Międzyrzecz funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego nad wykonaniem robót budowlanych na zadaniu inwestycyjnym pn.: Rozbudowa Szkoły Podstawowej Nr 3 o oddział przedszkolny wraz z łącznikiem i niezbędną infrastrukturą na działce nr ewid. 456/2”.
 
Informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty.
 
Działając na podstawie art. 92 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 j.t.)  informujemy, iż w toku prowadzonego postępowania zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty, tj.:
Konsorcjum:
Lider: Komplet Inwest sp. z o.o. sp.k.
ul. Mieszka I 39, 66-400 Gorzów Wlkp.
Partner: Komplet Inwest sp. j. Tomasz Granops, Elżbieta Prażanowska-Nieboj
ul. Mieszka I 39, 66-400 Gorzów Wlkp.
Uzasadnienie:
Oferta nr 1 spełniała wymogi stawiane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i uzyskała najwyższą liczbę punktów w oparciu o kryteria oceny ofert, a jej wartość nie przekracza środków jakie zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia.
 
Do upływu terminu składania ofert złożono 4 oferty:
Nr oferty
Nazwa i adres wykonawcy
Cena brutto
Punktacja
Ilość wizyt
na budowie
w tygodniu
Punktacja
Łączna punktacja
1
Lider – Komplet Inwest
sp. z o.o. sp.k., ul. Mieszka I 39, 66-400 Gorzów Wlkp.,
partner – Komplet Inwest sp.j. Tomasz Granops, Elżbieta Prażanowska-Nieboj, Al. 11-go Listopada 91K, 66-400 Gorzów Wlkp.
34.809 zł
60
4
40
100
2
Agencja Inwestycyjna Terra sp. z o.o. i Wspólnicy sp. Komandytowa
ul. Botaniczna 24/3
60-586 Poznań
49.077 zł
42,56
4
40
82,56
3
Wiertconsulting Sp. z o.o.,
ul. Trzebiatowska, 29a,
60-432 Poznań
107.871 zł
19,36
4
40
59,36
4
Tomasz Grabowski TG
ul. Powstańców Śląskich 17
66-400 Gorzów
21.525 zł
Oferta odrzucona na podstawie art. 90 ust. 3
4
Oferta odrzucona na podstawie art. 90 ust. 3
 
 
Informacja o Wykonawcy Tomasz Grabowski TG ul. Powstańców Śląskich 17 66-400 Gorzów, którego oferta została odrzucona:
 
Uzasadnienie prawne:
Zamawiający na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
 
Uzasadnienie faktyczne:
Zamawiający przyjął domniemanie, iż cena zaoferowana prze Wykonawcę jest rażąco niska. W dniu 29.01.2018 r. Zamawiający zwrócił się do Wykonawcy działając na podstawie art. 90 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.) o wyjaśnienie, czy oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia, gdyż cena całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania. W związku z powyższym Zamawiający wezwał Wykonawcę do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny, w szczególności w zakresie:
1)            oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla wykonawcy, oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847);
2)            pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów;
3)            wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym, obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
4)            wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska;
5)            powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy.
Zamawiający poinformował wykonawcę, że obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa na wykonawcy. Wyjaśnienia wraz z dowodami Zamawiający żądał złożenia w siedzibie zamawiającego w formie pisemnej do 01.02.2018 r. do godz. 15:00.
Do wyznaczonego terminu żądane wyjaśnienia nie wpłynęły do siedziby Zamawiającego.
Natomiast w dniu 01.02.2018 r. do Zamawiającego e-mailem (na adres inny niż wskazany w pkt. 7.4 SIWZ – informacja o sposobie porozumiewania się z Zamawiającym) wpłynął wniosek wykonawcy o wyznaczenie nowego terminu do złożenia wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny do dnia 08.02.2018 r.
W dniu 02.02.2018 r. Zamawiający odmówił zgody na wydłużenie terminu do złożenia wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny. Zamawiający poinformował, że w swojej decyzji kierował się następującymi powodami: W dniu 29.01.2018 r. zamawiający zwrócił się do Wykonawcy – Tomasz Grabowski TG oraz drugiego z wykonawców reprezentowanego przez lidera  konsorcjum Komplet Inwest sp. z o.o. sp.k. o złożenie wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny na podstawie art. 90 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.). Zgodnie z zapisami SIWZ wszelkie zawiadomienia, oświadczenia, wnioski oraz informacje zamawiający oraz wykonawcy mogą przekazywać pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną, za wyjątkiem oferty, umowy oraz oświadczeń i dokumentów wymienionych w rozdziale 6 SIWZ. Powyższe wezwanie zostało przesłane na adresy e-mail wskazane w ofertach wykonawców w dniu  29.01.2018 r. oraz 30.01.2018 r. listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Zamawiający wyznaczył obu wykonawcom jednakowy termin do złożenia wyjaśnień, tj. do 01.02.2018 r. do godziny 15:00. Biorąc pod uwagę fakt, iż zamawiający skierował wezwania do dwóch wykonawców (mających siedziby w tej samej miejscowości, tj. Gorzowie Wlkp.)  w tym samym terminie, w jednakowej formie, wyznaczając im  jednakowy czas na udzielenie odpowiedzi wyznaczenie dodatkowego dłuższego o 7 dni terminu dla jednego z nich stanowiłoby naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Zasady te wynikają wprost z art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych i są fundamentalnymi zasadami prawa zamówień publicznych. Zamawiający ma obowiązek przestrzegania wskazanych zasad tak w fazie przygotowywania, jak i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Cytując tezę z wyroku Krajowej Izby Odwoławczej należy wskazać, że: „Przejawem uczciwej konkurencji jest jednakowa ocena podmiotów znajdujących się w tej samej sytuacji faktycznej” (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 grudnia 2015 r., sygn. akt KIO 2564/15). Zatem zasada przejawia się w jednakowej ocenie i jednakowym traktowaniu wykonawców – tj. wg jednakowych, takich samych warunków i zasad.
Należy nadto dodać, iż drugi wezwany Wykonawca (reprezentowany przez lidera  konsorcjum Komplet Inwest sp. z o.o. sp.k.) dochował terminu złożenia wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny i do wyznaczonego terminu tj. do 01.02.2018 r. złożył je w formie pisemnej.
Mimo odmowy przez Zamawiającego na wydłużenie terminu do złożenia wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny, Wykonawca w dniu 08.02.2018 na adres e-mailowy - inny niż wskazany w pkt. 7.4 SIWZ - złożył wyjaśnienia w sprawie rażąco niskiej ceny informując Zamawiającego iż, cena za wykonanie przedmiotu zamówienia została ustalona jako odpowiedź na zapis w SIWZ dotyczący sposobu kwalifikowania oferty, której zapisy zdecydowanie preferują, poprzez przyznawanie decydującej ilości punktów za same pobyty (nawet nieproduktywne) na budowie. Wykonawca wskazał także, że nie powierzy części zamówienia lub jego całości podwykonawcy.
Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Zamawiający, mimo iż nie wyraził zgody na przedłużenie terminu do złożenia wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny pragnie zauważyć, że Wykonawca - w złożonych po terminie wyjaśnieniach - nie przedstawił ponadto żadnych dowodów dot. sposobu wyliczenia przyjętej ceny. W postępowaniu wyjaśniającym Wykonawca powinien udowodnić, nie budząc wątpliwości Zamawiającego, że składowe ceny są racjonalne i umożliwiają  prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia. Dlatego to Wykonawca w wyjaśnieniach musi wykazać, iż zaproponowana cena nie jest rażąco niska. Ponieważ ich celem jest wzruszenie przyjętego domniemania, muszą one być konkretne, wyczerpujące i rzeczywiście uzasadniające podaną cenę w ofercie. Takie stanowisko wyraził SO w Warszawie w wyroku, z dnia 05.01.2007 r. (V Ca 2214/06), nie jest wystarczające złożenie jakichkolwiek wyjaśnień, lecz wyjaśnień odpowiednio umotywowanych, przekonujących, że zaproponowana  oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Zdaniem sądu „intencją” ustawodawcy było danie oferentowi możliwości uchronienia się przed odrzuceniem oferty z uwagi na podejrzenie zamieszczenia w niej rażąco niskiej ceny. Podobne zdanie wyrażała wielokrotnie KIO, podnosząc w wyrokach, iż Wykonawca powinien złożyć wyczerpujące wyjaśnienia i udowodnić realność zaoferowanej ceny – wyrok z dnia 13.12.2008 r. KIO/UZP 1443/08), oraz udowodnić, że jego cena jest wiarygodna, tzn., że z tytułu realizacji zamówienia i pozyskanego za nie wynagrodzenia przy zachowaniu należytej staranności, Wykonawca nie będzie ponosił strat – wyrok z dnia 28. 01. 2010 r., KIO/UZP 1746/09. Wykazano również, że cena nawet znacząco odbiegająca  od szacunkowej wartości zamówienia, czy nawet od cen innych Wykonawców, nie musi być ceną rażąco niską, o ile wezwany do wyjaśnień Wykonawca jest w stanie udowodnić prawdziwość podanych w ofercie elementów cenotwórczych. Wykonawca, który składa wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny, powinien wykazać, co spowodowało obniżenie ceny oferty. Znowelizowany przepis zdyskontował utrwalony już w orzecznictwie pogląd, iż wystosowanie wezwania do wykonawcy rodzi po jego stronie obowiązek obalenia domniemania, iż zawarta w ofercie cena nosi znamiona rażąco niskiej  (KIO 1287/14 czy KIO 918/14). Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zamawiający nie ma obowiązku podpowiadać wykonawcy dlaczego zadeklarowaną przez niego cenę uważa za rażąco niską (SO w Warszawie sygn. IC Ca 1299/2009 czy KIO 2659/12 lub KIO 1363/13). Wykonawca, składając wyjaśnienia odnoszące się do ceny oferty, powinien wskazać, co spowodowało możliwość obniżenia ceny oraz stopień, w jakim cena została obniżona dzięki wskazanym czynnikom. Odpowiedź wykonawcy nie może być lakoniczna i powierzchowna, aby można ją było potraktować, jako wyczerpującą i rozwiewającą wątpliwości. Aby odpowiedź złożona na wezwanie wystosowane na podstawie art. 90 p.z.p. posiadała walor wyjaśnień elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny musi być bardziej szczegółowa w zakresie elementów składających się na zaoferowaną cenę aniżeli sama oferta. „Wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny powinien wykazać, co spowodowało obniżenie ceny oraz w jakim stopniu wskazane przez niego elementy ceny wpłynęły na jej obniżenie, jak również przedstawić dowody na potwierdzenie zaistnienia podnoszonych okoliczności.” (KIO 1287/13). Art. 90 ust. 3 „nakazuje zamawiającemu odrzucić ofertę wykonawcy, który nie złożył wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę [...] przy czym z brakiem wyjaśnień utożsamia się złożenie wyjaśnień lakonicznych, ogólnikowych.”(KIO 2031/12). Celem złożenia wyjaśnień jest umożliwienie zamawiającemu zweryfikowania poprawności dokonanej przez wykonawcę kalkulacji ceny, a nie złożenie ogólnego zapewnienia, że wykonawca wykona zamówienie za oszacowaną przez siebie cenę. [Wyjaśnienia] z tego powodu powinny być wyczerpujące, konkretne i przekonujące, ujawniające najważniejsze składniki cenotwórcze, jak przykładowo koszt pracowników, zaangażowania odpowiedniego sprzętu, czy wreszcie marżę wykonawcy. W przeciwnym wypadku wyjaśnienia będą miały jedynie charakter iluzorycznych  i nie będą stanowiły wyjaśnienia elementów oferty, mających wpływ na wysokość cen” (tak też: SO w Warszawie sygn. V Ca 2214/16; SO w Poznaniu sygn. X Ga 127/08).
Wobec powyższego zgodnie z art. 90 ust. 3  Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
 
 
 
 
 
 
Międzyrzecz, 24.01.2018r.
 
WRG.271.2.2018
 
Wykonawcy biorący udział w postępowaniu
 
Dotyczy: „Pełnienie w imieniu Gminy Międzyrzecz funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego nad wykonaniem robót budowlanych na zadaniu inwestycyjnym pn.: Rozbudowa Szkoły Podstawowej Nr 3 o oddział przedszkolny wraz z łącznikiem i niezbędną infrastrukturą na działce nr ewid. 456/2”.
 
Działając na podstawie art. 86 ust. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych Gmina Międzyrzecz przekazuje informacje z otwarcia ofert na ww.<

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Międzyrzeczu
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Tomasz Dembowy
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2018-01-16
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Tomasz Dembowy
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2018-01-16 14:20:59
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2018-01-16 14:22:51
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2018-03-12 15:04:34
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
2246 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »